Scroll to top
ca es

Branding en temps de canvis. Futur i present.

El present i el futur del Branding adaptat a la nova normalitat.

 

La pandèmia que estem vivint des de 2019, ens ha ensenyat que res és segur, que avui és avui però que el demà no ho controlem. La crisi està més a prop del que ens imaginàvem. El branding ha evolucionat i les organitzacions s’enfronten a molts nous desafiaments per gestionar la reputació de la seva marca. Una activitat que s’ha tornat estratègica i interdisciplinària, tal com s’indica al Journal of Product & Brand Management.

Una “nova normalitat” en constant canvi que està redefinint el panorama econòmic, polític i social. En conseqüència, una nova realitat empresarial que ha forçat a revisar l’estratègia empresarial de totes les companyies i amb ella l’estratègia de la marca.

 

La marca ha evolucionat i les organitzacions s’enfronten a molts nous desafiaments al gestionar la seva imatge, posicionament i reputació.

 

 

L’estratègia de la marca és clau per garantir l’alineació d’aquesta amb els objectius de l’empresa però en un mercat en constant canvi i amb agents externs que afecten sense previsió ni control, la marca no pot crear-se i després deixar-la caure en l’oblit.

 

El sentiment i el comportament del consumidor continuen reflectint la incertesa de la crisi de la COVID-19.

El comportament del consumidor s’està assentant en una nova normalitat i aprenent a viure amb la COVID-19. Una nova realitat que està afectant directament a la relació d’aquests amb les marques: l’evolució de les actituds davant del dia a dia, creences, comportaments i prioritats existencials i de consum i la forma en què les marques han actuat durant les diferents etapes d’aquesta crisi.
Temps de canvis que afecten en 5 temes fonamentals:
  1. El que en realitat importa. El canvi de valors i prioritats.
  2. Digital i tradicional. L’increment de l’ecommerce i la recuperació del comerç de proximitat.
  3. Sense stock no hi ha lleialtat. El consumidor ha provat noves marques i ha abandonat a la seva marca de sempre.
  4. Seguretat visible. El comprador valora el retail amb mesures de seguretat visibles, major higiene i empleats curosos. A les marques, s’exigeix ​​embalatge higiènic i sostenible.
  5. Llar dolça llar. Més del 70% de la població no se sent còmoda reprenent les seves activitats “normals” fora de la llar.

Branding

És ara el moment de revisar la marca ?. ¿Re-branding sí o no?

És una bona idea analitzar la marca des d’un punt de vista crític. Una revisió periòdica per comprovar que segueix sent una marca rellevant, alineada amb l’estratègia corporativa i amb el millor posicionament enfront de la competència.
No es tracta de canviar el posicionament de la marca constantment però sí que és necessari que aquest s’adapti als canvis i noves realitats de la societat”. Mar Vilaplana
Una revisió que ha de tenir com a element principal, el sentit comú. Sí, reitero les meves pròpies paraules, SENTIT COMÚ. Dia a dia ens venen empreses amb amplíssims portafolis de marques que potser amb la meitat arribarien millor al consumidor, altres que mantenen el discurs de “és que sempre ho hem fet o dit així” i des d’Encerta, sempre els fem la mateixa pregunta:
Vostè es veu igual que fa 8 mesos? Llavors, per què s’obstina que la seva marca segueixi sent igual que sempre?

 

Preguntes que t’ajudaran a determinar si necessita revisar el Branding de la seva empresa

La competència ocupa territori de la teva marca?

 

Si la teva marca ja es diferencia de la competència o els clients ja no la valoren de la mateixa manera, és hora de tornar a treballar i reformular el posicionament de la marca. Ningú dubta que moltes marques de la competència segueixen al líder del mercat però és aquest el que marcarà el ritme i deixarà enrere a tots els altres (sempre que revisi el seu posicionament i treballi el branding quan el mercat ho reclama).

 

La competència canvia el mercat o el canvia la seva marca?

 

Parlem d’innovació. Investigar, estar atent a les novetats del mercat i saber qui és el motor de la innovació en el mercat en què s’opera, és informació fonamental que afecta la marca i a l’estratègia comercial de la mateixa.

En temps de crisi apareixen nous productes i fins i tot marques que poden oferir una alternativa al que, fins ara, la teva marca els oferia. En aquest punt, conèixer perfectament les marques innovadores, els llançaments, l’impacte que té sobre totes les marques que fins ara es repartien una porció del pastís, la quota i l’estratègia que cadascuna d’elles està seguint.

El que hem de tenir tots clar, és que quan apareix una nova marca o producte que cobreix la necessitat, ens treuen part del mercat i és quan hem de canviar la nostra estratègia. No oblidem mai que l’essència de l’estratègia competitiva és la diferenciació de la nostra marca.

 

 

Siguem sincers…la teva empresa està preparada per créixer?

 

Reposicionar la seva marca abans d’un gran canvi pot col·locar-la en la millor posició per prendre la davantera en el mercat quan es presenta l’oportunitat. Observar, investigar i planificar una estratègia competitiva és fonamental però no tindrà èxit sinó involucra tots els membres del seu equip perquè la visquin i canviïn al mateix temps que ho fa la marca.

Marca i empresa, van de la mà?

 

En temps de crisi, l’estratègia corporativa pot canviar i ho ha de fer àgilment però sempre ha d’anar de la mà del posicionament de la marca. De res ens servirà que l’estratègia corporativa i comercial vagin cap a un nou mercat si la marca segueix ancorada en el passat, oi?

 

L’acció va després de l’estratègia. Hi ha acció o només estratègia?

 

Assegura’t que tota l’estratègia i canvis a realitzar no es queden plasmats en un paper o un Power Point. Una estratègia traça el camí però són les accions qui la aterren al mercat, donant resposta a un Pla de Màrqueting. Una intenció ben elaborada amb objectius quantificables, estratègies adaptades als diferents clients i canals i un ventall d’accions tàctiques reals i coherents amb aquests mercats.

 

 

En resum, el canvi de marca o re-branding és un procés essencial i continu per anticipar-se als canvis externs, crisi i tendències. Mantenir viva la marca amb els canvis estratègics necessaris permetran que aquesta sempre estigui a l’avantguarda i liderant el mercat. Oblidem si us plau, la creença d’alguns propietaris i CEO d’empreses en pensar que el Re-branding és necessari com a resposta o reacció davant d’una crisi. El canvi de marca és essencial per a totes les empreses per aconseguir lideratge, anticipació i engagement amb els clients i empleats.

Posts relacionats