Scroll to top
ca es

L’empresa familiar en primera línia enfront del Covid-19

12 fortaleses i 3 hàbits de les famílies empresàries fan front a la pandèmia

L’empresa familiar sempre s’ha caracteritzat pel seu sentit de pertinença i una vocació per remar tots en la mateixa direcció, des de la propietat, direcció, empleats i col·laboradors.

Sentit de pertinença dels membres de l’empresa familiar

D’ella depèn gran part de la creació de riquesa, de la generació d’ocupació i del benestar de tota la societat.
I és el seu mètode, vocació, experiència i valors els que fan que tinguin una línia clara i comuna entre elles. Característiques que es converteixen en punts forts que permeten que es mantinguin i liderin, en moltes ocasions, el mercat.
Fortaleses, que tal com definia Leach en 2002 no s’han modificat, sinó que s’han reforçat perquè són autèntiques, són les que es viuen en l’empresa familiar des de la formulació de l’estratègia empresarial i màrqueting fins a l’última baula en la producció del producte que arribarà al mercat final.

12 fortaleses de l’empresa familiar:

  1. Confiança
  2. Cultura estable
  3. Compromís
  4. Orgull de pertinença
  5. Coneixement / Experiència
  6. Comunicació
  7. Solidaritat
  8. Flexibilitat
  9. Rapidesa en la presa de decisions
  10. Visió a llarg termini
  11. Innovació
  12. Coincidència entre propietari i gerent

En aquest moment de crisi, les empreses familiars han llançat una iniciativa per a sortir de l’actual situació. Una iniciativa

#Damoslacara

Les històries #DamosLaCara ja sumen més de 8,1 milions de visualitzacions

anomenada #Damoslacara en la qual es vol posar en valor el compromís de treballadors i empresaris, amb els seus proveïdors, clients i tota la societat. Un moviment en la qual es dóna a conèixer la important labor i esforç que duen a terme les empreses familiars i la importància de la seva contribució des del punt de vista econòmic i social.

L’empresa familiar està més preparada per a afrontar aquesta crisi i superar-la. Ja són moltes les viscudes i surten de totes elles amb cops, però una gran dosi d’aprenentatge adquirit, experiència i força per a mirar cap endavant i cuidar el que més volen.

Com bé expliquen els responsables d’Institut d’Empresa Familiar, les empreses familiars tenen tres hàbits no adquirits, sinó que viuen en la seva pròpia naturalesa. Tres habilitats molt potents que serveixen de raïls en el seu desenvolupament i creixement constant.

Compartint instal·lacions per noves necessitats. Covid-19

El primer hàbit que s’observa en l’empresa familiar és el de compartir. És el costat humà de l’empresa portat a la màxima expressió. En situacions normals, la relació personal – empresarial se sol interrelacionar, però durant aquesta pandèmia, que ens ha tocat viure, hem pogut observar moltes mostres de solidaritat en la qual aquestes empreses compartien instal·lacions, coneixement, cadenes de producció, hotels… i gràcies a això, la ciutadania ha pogut proveir-se de màscares fabricades en algunes línies de producció d’aquestes empreses.

El segon hàbit és el caràcter emprenedor, és l’energia innata que del fundador passa a les generacions següents. Una capacitat de començar, reinventar-se, tornar a començar des d’una altra visió. És una capacitat que em sorprèn dia a dia d’aquest tipus d’empreses i durant el Covid-19 no s’ha fet més que evident. Són moments durs, en els quals no és fàcil per a la majoria de les empreses, però malgrat les dificultats, l’empresa familiar mirar cap endavant, buscarà el camí alternatiu mitjançant l’enginy i la capacitat innovadora per a seguir en el mercat amb major solidesa, si cap.

I, finalment, l’hàbit de la conservació o manteniment de l’ADN i condicions patrimonials que permeten viure a tota la família de l’empresa familiar. La separació entre el negoci basi i altres línies més innovadores fan que el matalàs financer, per norma general, no es vegi alterat.

Després d’aquesta crisi, les empreses familiars sortiran més reforçades del que van entrar previ a aquesta pandèmia, sempre que actuïn d’acord amb els seus valors i assumeixin els reptes com en crisis anteriors, amb la màxima cura i amb el tremp dels líders d’aquestes.

Manuel Bermejo, considerat un dels grans experts en emprenedoria i empresa familiar, va compartir una metàfora utilitzant la Formula 1 en definitiva, aprofitem aquest pit stop per a posar a punt la maquinària del nostre Fórmula 1, ja sigui el de la família empresària o el del negoci familiar”.

I amb aquesta cita volem tancar aquest post, amb la mirada posada en totes i cadascuna de les empreses familiars que estan lluitant per a sortir, mantenir-se, reinventar-se i posar rumb cap a 2021.

Related posts